Emne med mange svar

Egne erfaringer med skifte av juridisk kjønn

Skrevet den: 26. 01. 2018 [12:03]
birna
Emne oppretter
registert siden: 20.04.2015
Innlegg: 119
Jenny: du burde få fornyet et norsk førerkort ved hjelp av attesten fra Skatt nord. Det er jo akkurat dette dokumentet som blir grunnlsg for et nytt pass ...

Ine: jeg er i forhandinger med en lokal bank. Elendig kundeservice og transfobe responser i min nåværende bank frister ikke akkurat til å fortsette kundeforholdet.

[Dette innlegget er redigert 1 ganger, sist den 26.01.2018 klokken 12:03.]

Mine bilder på Flickr: https://www.flickr.com/photos/132961550@N03
Skrevet den: 13. 02. 2018 [01:18]
birna
Emne oppretter
registert siden: 20.04.2015
Innlegg: 119
Status etter de første 2 mnd med mitt nye personnr.:

  • nytt pass: OK. Meget hurtig behandling.
  • nytt sertifikat: OK. Meget hurtig behandling.
  • nytt bankkort (privat): to uker, til slutt OK etter mye masing på Support og to oppmøter i bank
  • nytt bankkort (næring): ikke i orden etter over 3 uker. Masser av ubehag i bankens kundebehandling (dårlig skjult transfobi)
  • forsikring: Automatisk oppdatert. OK.
  • kredittvurderende instanser:  jeg kunne like gjerne ha falt ned fra himmelen. For disse selskapene er jeg bokstavelig talt "født på nytt" i 2018. De vet ingen ting om mitt tidligere liv -- kanskje OK ??
  • helsevesenet: Alle resepter "forsvant". All medisinsk historikk og sykejournaler "forsvant". Fortsatt ikke ordnet.
  • Altinn: fikk logget inn da nytt bankkort/bankID var ordnet. Omlag 3 uker. Nå er det fortsatt store mangler i historikk  og skattemeldinger. Alle opplysninger før 2018 er "forsvunnet". Altinn skylder på Skatteetaten og skatteetaten skylder på Altinn. Catch-22
  • Skatteetaten: vet hva jeg heter og vilket skattetrekk jeg skal ha, men ikke stort mer.
  • NAV: store mangler i historikk, alle opplysninger før 2018 er "forduftet" uten spor. Totalt brudd i kommunikasjon mellom NAV og Statens pensjonskasse (SPK). NAV skylder på SPK, SPK skylder på NAV. Mistet etterlattepensjon for 2 mnd (det dreier seg om store summer). Ingen løsning i sikte selv etter tallrike telefoner og e-poster til begge instanser. Catch-22.
  • Statens pensjonskasse (SPK): de ordnet opp i mine opplysninger -- etter telefonisk purring -- også historikk. Ved å logge inn kan jeg se de ytelser jeg har krav på, men utbetalingene står som 0 fordi transaksjonene blir vraket av NAV (eller omvendt, umulig å få innblikk i hvor svikten ligger). Catch-22

Med tanke på at loven om skifte av juridisk kjønn kom i 2016, så er jeg overrasket hvor mangelfull håndtering av lovens konsekvenser har vært for offentlige instanser. Bankene skal jo bare tjene penger, så at de somler med å gjennomføre noe de ikke blir rikere av er mer forståelig, men likefullt uakseptabelt.

Det som skaper størst praktisk besvær er Catch-22 situasjoner hvor to instanser gjensidig beskylder hverandre for å svikte, men ingen bryr seg stort om hvor feilen(e) ligger.

De juridiske rettighetene som loven har gitt oss blir illusoriske om ikke samfunnets grunnpillarer følger opp endringene slik de skulle.

[Dette innlegget er redigert 2 ganger, sist den 13.02.2018 klokken 01:42.]

Mine bilder på Flickr: https://www.flickr.com/photos/132961550@N03
Skrevet den: 19. 02. 2018 [18:43]
birna
Emne oppretter
registert siden: 20.04.2015
Innlegg: 119
"Ping-pong diplomatiet" mellom de involverte offentlige instanser fortsetter med uforminsket kraft nå på 2.måned. Bortsett fra at minst to av tre instanser nå innrømmer at det er en feil (et sted), skjer det absolutt ingen ting.

Mitt problem med bankID på bedriftskonto er 50% løst og kan kanskje finne sin endelige løsning i løpet av uka (?). Banken vedgikk i dag at det meste som kunne gå galt faktisk har gått galt, og tilbyr nå en anseelig økonomisk kompensasjon for "tort og svie" i denne saken. Slik er kapitalismens funksjonelle irrganger.

Mitt tilgodehavende hos NAV nærmer seg nå et sekssifret beløp. Hadde jeg ikke lagt opp betydelige fondsmidler før jeg kastet meg utpå dypt vann med å skifte juridisk kjønn, så ville jeg nå hatt store vansker å klare dagliglivets økonomiske utfordringer.



Mine bilder på Flickr: https://www.flickr.com/photos/132961550@N03
Skrevet den: 28. 02. 2018 [10:39]
birna
Emne oppretter
registert siden: 20.04.2015
Innlegg: 119
Farsen i de offentlige systemer går ufortrødent videre. Man skifter ikke personnr. ustraffet i vår digitale hverdag.

NAV klarer fortsatt ikke å skifte om personnr. i koblingen til Statens pensjonskasse (SPK). Derfor hoper det seg opp betydelige midler hos SPK hver måned som jeg ikke får, fordi NAV er utbetalende instans og NAV og SPK ikke klarer å "snakke" elektronisk med hverandre.

Jeg har sendt serviceklage til NAV og fått lakonisk beskjed om "3 ukers behandlingstid" ... mon tro det.

Verre er det at alle tidligere års skattedokumenter "mangler" i Altinn. Om litt er det jo som kjent skattemeldingstid og som selvstendig næringsdrivende er jeg *pålagt* å sende inn denne elektronisk . Forsåvidt greit nok om tidligere års opplysninger kan hentes frem, noe som er nødvendig for å sette opp næringsoppgaven og finne ut min personinntekt fra næring.  Uten disse opplysningene er det ikke mulig å lage en skattemelding.

Igjen har jeg sendt forespørsel til Altinn, som kaster ballen mellom seg og Skatteetaten og ingen har påtatt seg noe ansvar for en løsning.

Fikk svar fra Skatteetaten i dag og dette er så beskrivende for den kaotiske situasjonen som rår at jeg bringer det in extenso

"HeiHar nå fått svar fra vår brukerstøtte som jeg sender deg.

"Beklager sent svar. Det jobbes med en teknisk løsning i Altinn, der
man skal kunne få tilgang til dokumenter mottatt på tidligere
fødselsnummer. Håpet var å ha dette på plass til skattemeldingen i
april, det rekker man ikke, men forhåpentligvis i løpet av forsommeren.
Inntil da er det desvere ikke mulig å få tilgang til tidligere
dokumenter hvis man ikke har gyldig påloggingsinformasjon på det utgåtte
fødselsnummeret.

Med hilsen
Skatteetaten"


Siden  det ikke er mulig å logge inn i Altinn med et "utgått fødselnummer", så betyr svaret at jeg er havnet i en ny Catch-22. Fristen for å levere skattemelding er 31.mai og slik svaret fra Skatteetaten er utformet forventer jeg ingen løsning på de "tapte" dokumentene før tidligst på høsten, om det blir i 2018 overhodet.

Ingen skattemelding på meg i år, ser det ut som.

En mager trøst er at  banken omsider, etter 5 uker, fikk ordnet bankID for min bedriftskonto, slik at jeg får tilgang på midlene der ... de betalte også en klekkelig økonomisk kompensasjon for ulempene deres sommel og rot hadde skapt. Tror neppe Statens instanser vil komnme opp med en likende respons icon_frown.gif

Den som påstår at det er "enkelt" å skifte kjønnsidentitet her i landet taler mot bedre vitende. Du havner i et svart hull, som viser hvor uforberedt det offentlige Norge har vært på konsekvensene av loven om selvvalgt kjønn,

Mine bilder på Flickr: https://www.flickr.com/photos/132961550@N03
Skrevet den: 07. 03. 2018 [10:51]
birna
Emne oppretter
registert siden: 20.04.2015
Innlegg: 119
Undrenes tid er ikke forbi. Forleden ble jeg oppringt av en økonomileder i NAV, som la seg fullstendig langflat og innrømmet at mine klager hadde vært fullstendig berettiget og at utbetalingsrotet var helt og holdent NAVs feil.  På direkte spørsmål om dette problemet nå var løst for andre som kom i tilsvarende situasjon var svaret JA. Altså hadde serviceklagen tross alt gitt et positivt resultat. Det *nytter* å stå på.

I morges sto etterbetalingen på min bankkonto. Så får vi se hva som hender senere i måneden når ordinær utbetaling skjer ... foreløpig er jeg en betinget optimist.

[Dette innlegget er redigert 1 ganger, sist den 07.03.2018 klokken 10:52.]

Mine bilder på Flickr: https://www.flickr.com/photos/132961550@N03
Skrevet den: 27. 03. 2018 [09:30]
Cassandra
registert siden: 12.05.2017
Innlegg: 4
Jeg har så langt ikke opplevd større komplikasjoner forbundet med skifte av juridisk kjønn.
Etter at jeg fikk papirene fra skatt nord booket jeg time til pass ved første mulighet, dette har jeg lært er dokumentet som er nøkkelen til mange funksjoner. Betjeningen på både passkontor og vegvesenet var svært imøtekommende og serviceinnstilt så dette gikk glatt. Når jeg først endret førerkortet så husket jeg heldigvis å omregistrere diverse kjøretøy samtidig. Dette er noe som fort kan glemmes, men som damen bak skranken sa - da blir det bot dersom du blir stoppet i rutinekontroll!

Heldigvis fikk jeg nytt førerkort i post i løpet av 4 dager og passet etter 6 dager, så nå er det videre til bank for å endre personalia der samt få ny bankID. Selv om jeg personlig kjenner min kundebehandler i banken var de tydelige på at pass måtte medbringes, sikkert en trygghet i systemet men likevel litt snodig i og med at jeg via personlig bekjentskap og langt kundeforhold i banken kunne identifiseres og verifiseres.

Alt av systemer i det offentlige er automatisk oppdatert, forsikringer gikk automatisk og journal i helsevesenet ble koplet med tidligere personnummer. Vær obs på at de lokale legekontorene ofte kjører andre løsninger enn sykehuset og kan klundre litt med tekniske løsninger og manglende erfaring med et slikt skifte så vær ekstra oppmerksom her.

Ellers er min opplevelse at det i div organisasjoner og medlemsklubber har vært smertefritt å endre personalia enten via mail eller chat. Jeg opprettet en liste hvor jeg fortløpende fører på- og sjekker av steder som nå må oppdateres (og den ble lang!) På jobb var det heller ikke noe problem å oppdatere, men måtte passe på at pensjonssparingen ble overført til nytt personnummer slik at ikke opptjent beløp "forsvant".

Det var mine erfaringer så langt, dersom det kommer andre fallgruver eller komplikasjoner så skal jeg oppdatere slik at vi ikke trenger å gå i samme fella alle sammen.
Skrevet den: 09. 04. 2018 [07:22]
birna
Emne oppretter
registert siden: 20.04.2015
Innlegg: 119
Bra at noen trår på færre torner underveis icon_biggrin.gif håper det fortsetter slik for deg.

Jeg skiftet ikke navn - det hadde jeg gjort noen år tilbake - så ikke behov for omregistrering av bil i mitt tilfelle. Jeg har beholdt såpass mye av mitt gamle navn at søkemotorene finner meg fortsatt. Nødvendig fordi jeg har publisert mange artikler og bilder i årenes løp og helt nytt navn ville medføre ren alvorlig diskontinuitet. Men jeg presenterer meg alltid  som Birna når jeg møter nye mennesker.

[Dette innlegget er redigert 1 ganger, sist den 09.04.2018 klokken 07:23.]

Mine bilder på Flickr: https://www.flickr.com/photos/132961550@N03



Informasjon om forumet:

Akkurat nå er det 0 bruker online, hvorav 0 registrerte brukere og 0 gjester.
I dag har 9 registrerte brukere og 0 gjester vært/er online.

Online nå


www.ftpn.no har 1370 registrerte brukere, 2410 emner og 9589 innlegg. I gjennomsnitt er det skrevet 2.36 innlegg pr dag.